モバイルページへJUMP

5年生理科『植物の実や種子のでき方』

画像1 画像1
画像2 画像2
画像3 画像3
5年生は顕微鏡でアサガオの花粉を観察しました。
光学顕微鏡を使うのは初めてでしたが、使い方をよく学び、正しい手順で観察をしていました。顕微鏡を使うと、なんだか、小さな世界をのぞいているようで、とてもワクワクしますね!アサガオの花粉は写真のような姿をしていました。

委員会活動(9月14日)

画像1 画像1 画像2 画像2
今日は2学期最初の委員会活動がありました。
職員室横では、掲示委員会が掲示板の貼り替えをしていました。
秋をイメージする掲示にするようです。完成が楽しみです。
体育館では、体育委員がラジオ体操の練習をしていました。運動会に向けて、学校全体の練習につなげるようです。背伸びの運動は踵を浮かすのか、手はグーなのかパーなのか細かい部分までこだわってラジオ体操をしてほしいと思います。

5年生理科『植物の実や種子のでき方』

画像1 画像1
画像2 画像2
画像3 画像3
5年生では、アサガオの色素『アントシアニン』を抽出し、色の変化を楽しむ実験を行いました。
教科書にはのっていない実験です。
アントシアニンは液性(酸性・アルカリ性)によって色が変わります。6年生での学習も視野に入れながら、安全に気をつけて実験に取り組んでいました。気をつけて薬品を注ぎ、キレイな色の変化を楽しんでいました。

運動会に向けて(9月13日)

画像1 画像1 画像2 画像2
今週から運動会時間割がスタートし、それぞれの学年で練習がスタートしています。
まだまだ暑い中での練習で、適宜休憩を入れながらの練習となっています。
中には水筒の中身がなくなる児童もいるみたいです。
十分な水分を持たせていただくようお願いします。

3年生理科『音のふしぎ』

画像1 画像1
画像2 画像2
3年生は実験で糸電話を作りました。
こんな簡単なつくりで、音が届くのは本当に不思議ですね!
4人や6人、8人と人数を増やして実験したり、糸を握ったり、糸をたるませたりなど、思いついたことをたくさん試していました。

ダイハツ出前授業(9月12日)

画像1 画像1 画像2 画像2
今日は5年生が社会科の学習でダイハツ工業の方をお招きし、モノづくりの学習をしました。
実際に型取りをしたり、車ができる工程を説明してもらったりしました。
教科書だけでは学べない、生の学習ができました。

Thank You

画像1 画像1
Thank you all for coming to receive us. Your children were so happy to have
come home to be greeted with warm smiles.

Rest well and we look forward to seeing tomorrow. Please have your child
arrive at 10:30. It will be a light day with the teachers checking the
physical conditions of the students, reflecting on the trip, and looking at
photos. After that, we will have lunch and you will be dismissed at 1:30.
See you tomorrow.

I am closing these updates with a message of peace from Pope John Paul II,
in 1981.


War is the work of man.

War is destruction of human life.

War is death.

To remember the past is to commit oneself to the future.

To remember Hiroshima is to abhor nuclear war.

To remember Hiroshima is to commit oneself to peace.


10:30 a.m., 25 February 1981


--
亮(ryo)

Back in Osaka ETA 4:40

画像1 画像1
We have arrived at Shin Osaka and are on buses heading to Ikeda ES. All of
the students are very much looking forward to seeing their families and
sharing their stories of the school trip. We are expected to arrive back
at school at 4:40 with the students being dismissed at 5PM.

--
亮(ryo)

Scenes from the Shinkansen

画像1 画像1
画像2 画像2
--
亮(ryo)

How we are spending the time on the Shinkansen 1

画像1 画像1
画像2 画像2
画像3 画像3
I will let the photos speak for themselves

--
亮(ryo)

Gensan, Photographer Extraordinaire

画像1 画像1
Mr Gen, from Omura Photography Studio, is the photographer for many schools
in Ikeda and goes on Sea Side Swimming Camps, Outdoor Education Camps, and
6th Grade School Trips several times a year. The has been doing this for
over 45 years. His knowledge of the routes and activities make him a
priceless asset to the city of Ikeda. He would take photographs of the
students, but then suddenly appear a hundred meters ahead of us! I’m pretty
sure there are three of him as I have no idea how he’s everywhere. We
relied on him not only for world class photographs, but for advice and help
with everything for the last 3 days. Thank you so much Photographer Gen.

--
亮(ryo)

Mr Fukushima Helping with Hagi

画像1 画像1
--
亮(ryo)

On the Shinkansen

画像1 画像1
We have caught the 1:50 Shinkansen and we are now headed for Shin Osaka.
We are scheduled to arrive at 3:43.

We would like to take some time here to thank Mr Fukushima from Hokko
Tourist. Mr Fushima’s family has been serving Ikeda City for almost 80
years. The students just automatically get on buses, ride Shinkansens, eat
the food given to them, stay at hotels, borrow rooms for prayers, without
thinking twice about these things. It is thanks to Mr Fukushima’s hard
work. Mr Fukushima said that schools plan and make School Trip Reservation
12 months to 18 months in advance. They need to do this very early to book
buses, trains, restaurants, museums, for over groups of over 150 people.
This is a logistical nightmare, but he does these things as well as a dozen
other things that I can’t even imagine, just so that everything works
perfect like a well oiled machine. The logistics of it all is just amazing.

Thank you Mr Fukushima.

--
亮(ryo)

On our way to Shin Yamaguchi

画像1 画像1
We are on our way to Shin Yamaguchi to catch out Shinkansen back to Osaka.

Our wonderful bus drivers of 3 days will us off at Shin Yamaguchi after an
hour bus ride from Hagi.

We want to take this time to thank our fabulous bus drivers for driving us
hundreds of kilometers and delivering us safely to our various
destinations.

Thank you.


--
亮(ryo)

Tea Traditions

画像1 画像1
画像2 画像2
Principal Saito explained to me that Hagi ware was originally made for Lord
Terumoto Mori for tea ceremonies and as gifts for his guests. Only royals
were to use the finest wares.

Others wanted to use these fine cups, so, the local pottery makers made
chips on the bottom of their wares to sell to merchants during the Edo
period. The traditional continues today of chipping the base of the cup. In
the photo, you can see such a chip and you will see the chip on your
child’s cup.




--
亮(ryo)

Our Masterpieces

画像1 画像1
Yesterdays art was baked and glazed and the students have a treasure from
their 6th Grade School Trip.

--
亮(ryo)

Lunch at Jyozan

画像1 画像1
画像2 画像2
After a very long and hot walk in Hagi, the students were eager to eat a
hot meal in a cooled air conditioned room.

--
亮(ryo)

Exploring Hagi

画像1 画像1
画像2 画像2
The students are now exploring the town of Hagi in their groups. They will
visit historical landmarks and enjoy the beauty of the extremely well
preserved town of Hagi. Hagi is also known for their citrus fruit so the
students may purchase summer orange ice cream.




--
亮(ryo)

The Yoshida Shoin Museum

画像1 画像1
画像2 画像2
画像3 画像3
We are now in the Yoshida Shoin Museum to see depictions of important
historical scenes during his incredible and historically important life.
--
亮(ryo)

Great Teacher

画像1 画像1
画像2 画像2
画像3 画像3
As we walk around the shrine, I learned so many things about Yoshida Shoin
- he was extremely intelligent and was teaching by the age of 11, that he
realized that Nippon needed to learn from other countries, that he tried to
go overseas and was caught and arrested. I was so impressed that the
teachers could explained several memorials with ease and grace - the
teachers do so much work before and during the trip to be able to teach the
students in a safe and entertaining way. The teachers at Ikeda ES have
planned and worked so much for this school trip. I am simply amazed as I
just follow along.



--
亮(ryo)
文字: 大きく | 小さく | 標準 配色: 通常 | 白地 | 黒地
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

お知らせ Information

学校メールについて

災害時などの対応について

転入予定の皆様

小中一貫 Ikeda Campus

池小だより School Newsletter

1学年だより 1st Grade Newsletter

2学年だより 2nd Grade Newsletter

3学年だより 3rd Grade Newsletter

4学年だより 4th Grade Newsletter

5学年だより 5th Grade Newsletter

6学年だより 6th Grade Newsletter

たんぽぽだより Tanpopo Newsletter

公開授業研究会 Open School Research Group

モバイルページへJUMP